DAMHERT

Het damhert (Dama dama) is het op één na grootste hert dat in Nederland in het wild voorkomt; met een schofthoogte van circa 90 centimeter is het groter dan het ree en kleiner dan het edelhert. Tegenwoordig komt het damhert in heel Nederland voor. Dat is echter niet altijd het geval geweest, want tot zo’n 12 jaar geleden kwam de soort eigenlijk alleen voor op de Veluwe en in een aantal duingebieden langs de Nederlandse kust. Nu is het in alle provincies te vinden.

Het damhert is een uitgesproken sociaal dier, al leven de mannetjes (de herten) en de vrouwtjes (de hindes) wel in aparte groepen. De bronst vindt plaats in oktober en is niet zo spectaculair als dat van het edelhert. Het bronstgeluid van een damhert wordt ‘knörren’ genoemd en heeft veel weg van een boerend geluid. Het damhert krijgt 1 kalf (slechts zelden 2) in de maand mei. Na een jaar worden de mannelijke kalveren verstoten. Vrouwelijk kalveren blijven nog heel lang in de groep hindes. Soms zelfs de rest van hun leven. Naar schatting leven er tegenwoordig minimaal 5.000 – 6.000 damherten in Nederland.